Enam kui 7 aastat sõidukijagamise sektoris tegutsenud ELMO Rent on hoolega jälginud ja panustanud turuarengutele. Oma kogemusele tuginedes julgen väita, et juba lähitulevikus ei ole kitsalt autorendiäri, ka koos elektritõuksidega, jätkusuutlik. Sektori jätkusuutlikkuse tagab kõiki transpordiviise haarava teenuse pakkumine, mida vähemalt seni ei ole meile teadaolevalt Eestis veel keegi realiseerinud. 

 

Mind pani kulmu kergitama nädala alguses DigiPro ajakirjaniku kirjeldus, et kolleeg CityBee on sisuliselt Eesti kiire autorendiäri ainuvalitseja. Tundes sektorit, teades ettevõtete iseloomu, kasumi- ja käibenumbreid ning praegust ettevõtlusmaastikul toimuvat jälgides tundub ainuvalitseja tiitli omistamine neile pigem arusaamatu. 

Toon vaid mõned numbrid oma seisukoha kinnitamiseks. 2013. aastal asutatud ELMO Rent oli maailmas üks esimese elektriautode jagamisettevõtteid, viimasel kolmel aastal on ettevõte kasvanud üle 3 korra, kogu tegutsemisaja jooksul on teenust pakutud Tallinnas kui Tartus, hooajaliselt ka Pärnus ja Narvas. Kui võrrelda artiklis toodud faktidega, siis ELMO Rendi meeskonnas töötab ka 8 ägedat tiimiliiget, meil on rendile anda üle 80 keskkonnasäästliku auto – neist 3 on turul kõige uuemad elektriauto mudelid, kokku 9 erineva automudeli ja klientide lemmikuks on meie suureks rõõmuks elektriauto.

 

Hindamiskriteeriumid peavad muutuma

 

Turuliidri positsiooni kriteeriumiks ei saa ju olla ka autorendiäri protsessi kiirus? Eestis on kümneid aastaid tegutsenud maailma suuremad autorendifirmade esindused, kelle autopark ulatub igal ettevõttel sadadesse autodesse (nt Avis, Sixt jne.) ja kohalikest ettevõtetest on suurimatel juba aastaid olnud üle tuhande auto (nt Mobire). Igati nõus, et autorendifirma kliendiks registreerimine või auto kättesaamise kiirus on tänu viimaste aastate transpordisektori arengutele (eeskätt tänu Bolt-taoliste ettevõtete algoritmidel töötav IT-tehnoloogia ja mahuefektile) kindlasti väga tähtis, kuid julgeksin seda osa klassifitseerida pigem müügiargumendiks. Julgustaksin ajakirjanike ning kliente andma hinnanguid hoopis keskkonnasäästu, ressurssi-efektiivsuse ja personaliseeritud teenuse poolelt.

 

Turuülesed kokkulepped?

 

Tänases infomaailmas on kommunikatsioon ja just asjakohane ning aus kommunikatsioon, tugev tööriist, kuid jätkusuutlikkuse tagavad reaalsed sammud. Igati tervitav on näha turuosaliste plaane, et elektriautodesse panustatakse ka edaspidi ja tahetakse olla rohelise maailmavaate ning mõtlemise poolt. Tundub, et oleme siis üheskoos turuüleselt kokku leppinud, et kõige selle juures vähem juttu ja rohkem tegusid, sest muidu reaalselt midagi keskkonna jaoks ära ei tehta ning piir rohepesu vahel läheb veel õhemaks. 

Juba aastal 2017 oskasime ELMO Rendis panustada sellele, et transpordi pakkumisel toimuvad kliendi vaatest konsolideerimised ehk kliendil ei pea olema telefonis 5 või enam erinevat äppi (nt Bolt, Uber, ELMO Rent, T-Pilet, Elron, pilet.ee, Avis, Wolt, Starship jne) erinevate transpordiviiside jaoks. Piisab ühest, kus ta lisab punkti A ja B ning valikusse tulevad erinevad transpordi variandid, alates jalgsi liikumisest ja tõuksidest, lõpetades takso ja ühistranspordiga. Kliendile muutub järjest vähemoluliseks, millist automarki või mudelit ta kasutab. Ta teeb valiku kas raha, aja või keskkonna jalajälje osas. 

 

Lahendused on juba olemas

 

Globaalsel tasemel on kõige parem positsioon selliseks äpiks Google Maps’il, mis teatud linnades juba pakub sellist teenust, kuigi jah, veel ei ole nad mingil põhjusel agressiivsemalt laienenud. Viimase kahe aasta jooksul on ELMO Rent selliseid läbirääkimisi pidanud nelja analoogse keskse platvormiga, mis näitab selgelt, et järjekord on Eesti käes. Kui kodumaine ettevõte haarab selle positsiooni ja panustab reaalselt oma tegevustega keskkonnasäästule, siis ELMO Rendil oleks au oma teenust ja visiooni üheskoos edasi pakkuda. 

 

Enn Laansoo, Jr.
ELMO Rent 
promootor